Doktor.se

Struktur och gränser underlättar när du jobbar hemifrån

21 Januari, 2022 ・ 3 min
Medicinskt granskad

Det kan vara utmanande att arbeta hemifrån under längre perioder. Steven Crosson är psykolog på Doktor.se och ger sina bästa tips för hur du kan få arbetsdagarna att funka.

Det pratas ofta om vikten av att sätta gränser vid hemarbete, är det viktigt för att må bra?

Gränser i sig är egentligen varken bra eller dåligt. Däremot är de viktiga som en del av att få struktur på sin arbetsdag. Det är strukturen man vill åt. Där hjälper gränser till.

Vilken typ av struktur behövs?

Det är lätt att struktur och vanor suddas ut vid hemarbete, vanor som att gå upp, duscha och klä på sig en viss tid, äta lunch en viss tid och så vidare. Att göra det kräver en viss investering. Det är enklare att ligga kvar länge, strunta i duschen och dra på ett par mysbrallor. Men forskning visar att för de flesta funkar struktur väldigt bra. Strukturen ger kontroll och hållpunkter under dagen.

Vad behövs för att få en struktur?

Alla är olika och fungerar på olika sätt. Det bästa är att sätta sig ner och fråga sig själv – vad behöver jag? Du kan till exempel tänka tillbaka på en riktig bra arbetsdag när allt flöt på, vad var det som gjorde att det gick bra? Jämför sedan med den sämsta dagen, varför gick den sämre?

Som chef, är det något särskilt som är viktigt att tänka på?

I rollen som chef är det viktigt att föregå med gott exempel. Om du säger en sak, men själv agerar annorlunda blir budskapet inte trovärdigt. Det kan vara sådana saker som att inte skicka mail på kvällar och helger, utan ta kontakt på ett sätt som är rimligt. En annan viktig aspekt är att aktivt fråga medarbetare hur de mår, gärna i personliga samtal snarare än under ett gruppmöte.

Är det viktigt att ha ett hemmakontor eller annan särskild jobbplats?

Ja, det är att föredra. Om du jobbar lite vid soffan, lite vid köksbordet, läser mail på toaletten och har med dig jobbet överallt i hemmet kommer alla ytor att vara associerade med arbete. Att i stället ha en särskild plats som är förknippad med arbete hjälper hjärnan att sätta gränser och ger bättre möjlighet att skapa rutiner.

Även om det viktigaste att du hittar det sätta att jobba på som fungerar för dig finns en del generella tips de flesta mår bra av. Här är några exempel:

  • Skapa en struktur. Utforma en jobbvardag som fungerar för dig. Ta med aspekter som var du ska sitta, vilka hjälpmedel du behöver, vilken tid du ska jobba och hur du prioriterar dina arbetsuppgifter. Var också uppmärksam på intensiteten – hur du kan variera krävande och mindre krävande arbetsuppgifter för att hitta en arbetsrytm som håller över tid.

  • Rutiner för att börja och starta dagen. Oavsett om du väljer att klä på dig och ta en promenad som om du går till en arbetsplats, eller hittar nya vanor som du trivs med, bör du ha någon form av rutiner som hjälper till att markera arbetsdagens början och slut.

  • Skapa en jobbplats. Även om du bor litet bör du prioritera att skapa en yta som är genomtänkt och enbart avsedd för arbete.

Missa inte vårt nyhetsbrev!

Få hälsotips och forskningsrön – direkt i din inkorg. Allt innehåll är skrivet av medicinjournalister, och granskat av våra läkare.

Genom att ange din e-post godkänner du våra villkor och sekretesspolicy, samt att ta emot e-post som innehåller marknadsföring från Doktor.se.
21 Januari, 2022

Senaste artiklar

Här finner du våra artiklar där vi skriver om det senaste inom sjukvård, hälsa och medicin.